از محله قجرها تا صدور دختران به خارج از کشور
خاتمه دادن به پدیدۀ فحشا در شرایط کنونی امکان پذیر نیست، اما در یک نظام دمکراتیک با اتکا به عدالت اجتماعی و یک برنامه ریزی تربیتی و فرهنگی گسترده می توان از گسترش آن جلوگیری و حتی آن را محدود کرد و گروه کثیری از این زنان بویژه کودکان و نوجوانان را به آغوش خانواده و جامعه باز گرداند. ضرب المثلی قدیمی در مورد فحشا وجود دارد بدین مضمون که (فحشا قدیمی ترین شغل جهان است) اما مضمون این ضرب المثل از قضاوتی عادلانه و منصفانه برخوردار نیست زیرا این قدیمی ترین شغل جهان خود معلول قدیمی ترین درد و مشکل بشری یعنی فقر و احتیاج و همچنین نظام مردسالاری است.بخش اول فحشا قبل از انقلابدر اواخر دوره قاجار در شهر تهران در محله ای به نام قجرها زنان به حرفه تن فروشی اشتغال داشته اند، بعدها در سال 1298 شمسی شخصی به نام زال محمد محلهای را در جنوب غربی تهران در نزدیکی قزوین احداث کرد این محله که در خارج از محدودۀ شهر تهران قرار داشت بهنام شهر نو نامیده شد. بعدها که شهر تهران گسترش یافت و این محله در محدودۀ شهر قرار گرفت، در سال 1333 به دستور زاهدی نخست وزیر وقت دیواری به دور آن ساخته شد که پس از آن قلعه زاهدی و اختصاراً قلعه نامیده میشد. این محله که محلهای منحصر بفرد بود بدیهی است که از روابط و مناسبات و مسائل و مشکلات منحصر بفرد و ویژهای نیز برخوردار بود، در باره فحشا و محله قلعه در سالهای قبل از انقلاب تحقیقات زیادی صورت نگرفته است. در این باره 3 کتاب انتشار یافته بود که شامل یک مجموعه داستان، یک اثرگزارشی و یک اثر تحقیقی و آماری می باشد. کتاب مجموعه داستان (ساکن محله غم) نام داشت که شامل داستانهائی کوتاه از زندگی غم بار زنان در این محله بود، نویسندۀ این کتاب رـ اعمادی نام داشت که در سال 43 منتشر شده بود اثر گزارشی کتابی است به نام (با من به شهر نو بیائید) این کتاب ارزشمند توسط نصرت الله حکیم الهی در سال 1328 نوشته شده است که به تمامی روابط، مشکلات و درد و رنج های ریان ساکن قلعه اشاره کرده است این نویسنده عضو حزب توده ایران بود و آثار دیگری را مانند (با من به زندان بیائید)، (بامن به دارالمجانین بیائید) را نیز با شیوه ای انتقادی و افشاگرانه در سالهای اواخر دهه بیست به چاپ رسانده بود.روابط و مناسبات قلعه شهر نو؛ نحوه ورود زنان به قلعه به این شکل بوده است که زن داوطلب کار در قلعه ابتدا به شهرداری منطقه مراجعه کرده و با ارائه طلاق نامه کارت اشتغال بکار در این محله را دریافت میکرده و پس از تأیید کلانتری ناحیه، کار زن در قلعه آغاز می گردید، اما این شکل ظاهری و تشریفاتی این مرحله بوده است، در واقع زنان و مردان واسطهای که در این کار تجربه و تبحر داشتند زنان بیکار و نیازمند و بدون سرپرست را در محلات فـقیر نشین شناسائی کرده و سپس با وعده زندگی مرفه و آینده ای بهتر آنانرا به اشتغال در قلعه تشویق می کردند، زنان در بدو ورود به قلعه نخست تحت تسلط یکی از باندهای مستقر در قلعه قرار می گرفتند و سپس مردی را بعنوان سرپرست او تعیین می کردند، این مرد از آن پس مالک جان و مال او بود و بیشترین میزان دسترنج او را تصاحب می کرد، این مردان همگی دارای سابقه شرارت، چاقو کشی، تبهکاری و زندان بودند، اسارت، استعمار و بهرکشی زنان توسط این گونه باندهای تبهکار فـقط با مناسبات برده داری قابل مقایسه بود، این گونه باندها برای اینکه زنان قصد فرار نداشته و یا به بهانه های مختلف از جمله بیماری کم کاری نکنند با توسل به سه شیوه، ارعاب و تهدید و یا گرفتن چک و سفته از آنان و یا آلوده کردن آنان بدام اعتیاد آنان را مجبور می کردند تا زمانی که از جوانی و تندرستی بهرمندند همچنان بکار ادامه دهند، اما از سویی دیگر زنان ساکن قلعه که از دردهای مشترکی رنج می بردند و همگی تحت سلطه و ستم باندهای تبهکار بودند نسبت به یکدیگر احساس همدردی داشته و در حد توان خود به یکدیگر یاری می رساندندئو به زنانی که به علت پیری و یا بیماری توان کاری را از دست می دادند کمک های مالی می کردند زندگی زنان در این محله توأم با درد و رنج و ترس و بیماری بود که به پاره ای از آنها اشاره می کنیم.1 ـ تمامی این زنان به بیماری آمیزشی مبتلا می شدند بویژه اينکه در سالهای قبل از دهه 40 که بیماری مرگ زای سفلیس رسشه کن نشده بود تعدادی از این زنان بر اثر ابتلای به این بیماری پس از تحمّل دردهای طاقت فرسا در عنفـوان جوانی به کام مرگ های زودرس کشیده می شدند 2 ـ این زنان بعلت کمبود محبت و روابط عاطفی و عوارض جسمانی و اعتیاد به الکل و مواد مخدر دچار پیری زودرس و از کار افتادگی می شدند و حداکثر تا سن 35 سالگی از توان کار برخوردار بوده و قابلیت جذب مشتری را داشتند.3 ـ مشکل دیگر آنان این بود که مطرود خانواده و جامعه بودند، اگر یک قاتل پس از چندین سال تحمل زندان آزاد می شد با آغوش گرم خانواده و آشنایان روبرو می شد و یا یک فرد معتاد پس از سالها اعتیاد را ترک می کرد، خانواده و جامعه آمادگی پذیرش او را داشتند. اما یک زن فاحشه حتی پس از ترک حرفه خود، جایگاهی در میان خانواده و جامعه نداشت.4 ـ یکی دیگر از رنج های آنان کتک خوردنهای همیشگی از مردانی بود که بر زندگی انان تسلط داشتند و صاحب جان و مال آنان بودند، این تعرضها گاهی منجر به نقص عضو و حتی در مواردی موجب قتل آنان می شد. این مردان شرور با دسترنج این زنان ستم کشیده شبها درکافه ها و کاباره ها و قمارخانه ها مشغول خوشگذرانی بودند در حالی که زنان با تنی خسته و فرسوده به کنج خانه های محقر خود پناه می بردند.5 ـ روابط عاطفی این زنان با اعضای خانواده شان برای همیشه قطع می شد زیرا اعضای خانواده آنانرا مایه ی ننگ خود می پنداشند و در مواردی آنانرا به قتل می رساندند.6 ـ این زنان اگر صاحب فرزند می شدند پدر فرزندانشان نامشخص بود، ناشناخته بودن پدر در آینده برای فرزندان از نظر شخصیتی اثرات نامطلوبی ببار می آورد و افزون بر آن فرزندان از حرفه مادرشان احساس حقارت می کردند.7 ـ فرزندان در شرایط تربیتی و فرهنگی نامساعدی رشد می کردند همیشه چاقو کشی، عربده کشی، فحاشی و تمامی نابهنجاریهای اجتماعی وجود داشت و فرزندان نیز اغلب به ورطه فحشا، اعتیاد و تبهکاری سوق داده می شدند.8 ـ هیچ قانون و مقرراتی از آنان در برابر باندهای تبهکار حمایت نمی کرد.9 ـ از هیچ بیمه درمانی و بازنشستگی برخوردار نبودند .دومین اثر ارزشمند در این زمینه کتابی است به نام (روسپیگری در تهران) که به وسیله خانم ستاره فرمانفرمائیان رئیس دانشکده خدمات اجتماعی در سال 47 تدوین شده است .این اثر تحقـیقی که 1658 زن را در بر میگیرد شامل زن گودنشین می باشد، رقت بارترین و فلاکت بارترین نحوه زندگی زنان روسپی از آنان زنان گودنشین می باشد که در کوره پز خانه های متروکه و یا زاعه ها و حلبی آبادها با حداقل امکانات زندگی و به حرفه تن فروشی اشتغال داشند و مشتریان آنان نیز فقیر ترین اقشار جامعه مانند عمله ها و یا کارگران کوره پزخانه ها بودند.اینک بخش هائی از نتایج تحقیق را در کتاب مذکور ارائه میدهیماز این زنان مورد تحقیق 403 نفر مادر نداشتند، 201 نفر دارای هوو بوده اند، 69 نفر اعتیاد داشتند، 466 نفر اعتراف کرده اند که فریب خورده اند، 60 نفر علاقه به ثروت اندوزی داشتند، 413 نفر کلفت بوده اند، 1367 نفر بیسواد بوده اند، 1116 نفر از شغلشان ناراضی بوده اند، 214 نفر نسبتاً راضی بوده اند، 70% پدرانشان بی سواد بوده اند، 92% مادرانشان بی سواد بوده اند.میزان بی سوادی زنان قلعه 92% زنان خیابانی 72% اما 2% دیپلمه بوده اند. زنان گودنشین همگی بی سواد بوده اند. 63% قبل از آغاز کار فرائض مذهبی را بجا می آوردند اما پس از اشتغال فـقط 28% فرائض مذهبی را انجام می دادند. 60% در روز بین 12 تا 18 ساعت کار می کردند. 74% به سیگار 9% به الکل 13% به تریاک و 5% به هروئین اعتیاد داشته اند. پائین ترین میزان درآمد روزانه در سال 47 از آن گودنشینان 50 ریال و بالاترین درآمد از آن خیابانی حداکثر 600 ریال بوده است تمامی آمارهای فوق مربوط به سال 47 می باشد.در باره زندگی زنان روسپی در سالهای قبل از انقلاب گاهی داستانهائی واقعی و غیر واقعی در مطبوعات نوشته می شد اما جنبه تحقـیقی یا علت یابی نداشتند و عوامل فحشتا مورد بررسی قرار نمی گرفت. ماجرای زندگی و محاکمات (ایران شریفی) یکی از پر سرو صدا ترین این ماجراها بود که گزارش آن هر روز در مطبوعات درج می شد، داستان زندگی (ایران شریفی) بمثابه یکی از قربانیان بی عدالتی به عنوان نمونه بازگو می شود، ایران شریفی دارای همسر بود اما چون دچار نازائی بود و نمی توانست صاحب فرزند شود همسرش از دادگاه تقاضای طلاق می کند و چون یکی از دلایل حکم طلاق نازائی زن می باشد دادگاه حکم طلاق را صادر می کند، آنگاه یک زن بی سواد یک زن بدون تخصص یک زن فاقد امکانات مالی و زنی که هیچ گونه قانونی از او حمایت نمی کند، در جامعه رها می شود و بتدریج به روسپیگری سوق داده می شود. همسرش مجدداً ازدواج می کند و صاحب فرزند می شود، ایران شریفی که همسرش را عامل تباه شدن زندگی خود می پندارد در صدد انتقام گیری برمی آید و فرزند همسرش را می رباید و پس از چند روز زندگی کردن با او کودک را به قبل می رساند و خود در یک محاکمه طولانی در سال 50 به اعدام محکوم می شود و نام او به عنوان اولین زنی که در دادگستری نوین ایران اعدام گردید ثبت می شود. در سال 50 که آغاز مبارزه جنبش چریکی بود، فعالیب سیاسی بر این عقیده بودند که اعدام شریفی به این علت بود که رژیم قصد داشت تا زمینه افکار عمومی را برای اعدام زنان مبارز آماده سازد.بخش دوم فحشا بعد از انقلابیکی از شعارهای اساسی و محوری جمهوری اسلامی مبارزه با فساد بود که در سر لوحه ی آن مبارزه با فحشا قرار داشت، خمینی در یکی از سخنرانی هایش اظهار داشت ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم.اقدامات رژیم در مبارزه با فحشا مانند تمام عملکردهای آن جنبه ی صوری و پرداختن به ظواهر و معلولها بود نه علل و معلول، در تعقیب این سیاست قلعه و دیگر خانه های سراسر کشور تعطیل گردید و سه نفر از زنان معروف قلعه اعدام شدند و بقیه زنان بدون کوچک ترین حمایتی در جامعه رها شدند، سران اصلی گردانندگان باندهای قلعه که همگی مرد بودند از اعدام و حتی دستگیری مصون ماندند و تعدادی از آنان از فرصت استقاده کرده و در کمیته های انقلاب استخدام شدند و این بار در پوشش کمیته ها به تبهکاری خود در تمامی زمینه های خلافکاری ادامه دادند، در سال 58 از حزب الهی ها باند جنایتکاری را به نام شاهین عدالت اسلامی تشکیل دادند که زنان خیابانی را می ربوده و بقتل می رساندند. سپس اعلامیه ای صادر کرده و عمل جنایتکارانه خود را یک اقدام انقلابی و عادلانه برای پاک کردن جامعه اسلامی از فساد اعلام می کردند. در تفکر ضد بشری و عقب مانده اینان پاک کردن فساد از جامعه با قتل آسیب پذیرترین و بی پشتیبان ترین اقار جامعه امکان پذیر بود. در طی 26 سال گذشته زندان ها، اعدام ها و سنگ سارها و قتل های زنجیری زنان خیابانی نتوانسته مانعی برای رشد روز افزون زنان خیابانی باشد، خانم عشرت شقایق که نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی بود در اسفند ماه 83 از تریبون مجلس اعلام می کند که اگر ده زن خیابانی اعدام شوند مسئله زنان خیابانی حل خواهد شد. ایشان هم مانند دیگر سران رژیم توجهی به ریشه ها و علتهای نابسامانیهای جامعه ندارند. در آغاز انقلاب رژیم فـقط توانست ظواهر فحشا را از جامعه حذف کند اما فحشا در عمق جامعه و در خفا هم چنان جریان داشت در این سالها با بدعت دیگری در فحشا مواجه می شویم به نام صیغه که در واقع یک نوع فحشا شرعی است، یکی از محله هائی که بتدریج به پایگاه فحشا در تهران تبدیل گردید محله خاک سفید تهران پارس بود. این محله که بزرگ ترین پایگاه خلافکاران و تبهکاران بود تمامی کالاهای ممنوعه از انواع اسلحه حتی کلاشینکوف تا انواع مواد مخدر و فیلم های سکسی و حتی دختران و پسران خردسال نیز عرضه می شد. در این محله بجز فحشا و تباهی آثاری از زندگی عادی وجود نداشت، نیروهای انتظامی به دو علت از ورود به این محله خودداری می کردند؛ اول این که رشوه های کلان از تبهکاران دریافت می کردند و دیگر این که چون تمام تبهکاران ساکن این محله به اسلحه گرم مجهز بودند نیروهای انتظامی از درگیری با آنان هراس داشتند. اما پس از شکایات مکرر ساکنان محله های اطراف و بخث پیرامون این محله در مطبوعات، رژیم در یک اقدام گسترده در سال 79 محله را محاصره کرده و پس از بیرون راندن ساکنان محله آن را ویران کرد و این بار نیز ساکنان این محله رد تهران پراکنده شدند از تأثیرات ویران کردن این محله افزایش قیمت مواد مخدر در تهران بود.عوامل افزایش زنان خیابانی بعد از انقلاب1 ـ فقر: سیاست های اقتصادی جمهوری اسلامی روز به روز اقشار متوسط و زحمت کشان و تهیدستان جامعه را به فلاکت بیشتری می کشاند و اکثریت طبقه متوسط جامعه بسوی خط فـقر رانده می شوند و اقشار فـقیر جامعه به خط زیر فـقر سقوط می کنند این گونه سیاستها و عدم توجه به عدالت اقتصادی و اجتماعی موجب بروز نابسامانیهای روز افزون در جامعه مانند بیکاری، تبهکاری، رشوه خواری اعتیاد و فحشا می شود.2 ـ جنگ: جنگ 8 ساله جمهوری اسلامی و دولت عراق که افزون بر تلفات انسانی آن و مجروح و معلول شدن صدها هزار نفر از مردم میهن مان باعث بی خانمانی و آوارگی میلیونها نفر گردید این پدیدۀ شوم پیامدهای زیادی را ببار آورد که یکی از آنها اشاعه فحشا بود.3 ـ اعتیاد: هیچ کدام از نابهنجاریهای جامعه مانند فحشا و اعتیاد بر یکدیگر تأثیر نمی گذارند در خیلی از موارد اعتیاد خود یا همسر عامل روسپی گری بوده و در خیلی از موارد زنان روسپی به اعتیاد پناه می بردند.4 ـ از دست دادن شغل: به علت مرگ اخراج، بیماری و یا زندانی شدن در چنین مواردی در فـقدانفردی از خانواده که هزینه ی زندگی را تأمین می کند، خانواده با ناتوانی مالی مواجه می شود و این مورد می تواند زمینه را برای روسپیگری یکی از اعضای خانواده آماده کند.5 ـ ازدواج اجباری: ازدواج دختران با مردانی که دارای اختلاف سنی زیاد یا اختلاف فرهنگی و یا میزان تحصیلات هستند می تواند یکی از عوامل زمینه ساز فحشا باشد 6 ـ اغفال و فریب خوردن توسط دوست پسر: که گاهی منجر به فحشا می شود که نمونه های آن را در روزنامه های داخل کشور می توان ملاحظه کرد.7 ـ داشتن هوو: طبق تحقـقات آماری 14% زنان روسپی دارای هوو بوده اند.8 ـ فرار دختران: عوامل متعدد فرار دختران از کانون خانواده که خود می تواند موضوع بخث جداگانه ای باشد در سالهای اخیر افزایش یافته است و دختران فراری آسان ترین طعمه هائی هستند که بدام باندهای فحشا اسیر می شوند.9 ـ زیاده خواهی و تنوع طلبی مردان: رابطه جنسی زن و مرد در خارج از تعهدات زناشوئی برای زنان مایه سرزنش وننگ است اما برای مردان آن چنان سرزنش بار نیست این نحوۀ قضاوت دو گانه در افکار عمومی می تواند عامل برای تنوع طلبی مردان باشد.10 ـ تمایل به ثروت اندوزی در میان تعداد اندکی از زنان: بعضی از زنان که در آرزوی دست یابی به زندگی مرفه ای هستند داوطلبانه وارد عرصه فحشا می شوند اما موارد متعدد نشانگر آن است که این زنان در رسیدن به اهداف خود ناکام مانده اند.11 ـ پائین آمدن میزان ازدواج: مشکلات اقتصادی، تنگدستی، بیکاری روز افزون بزرگترین مانع برای ازدواج جوانان است که خود می تواند یکی از عوامل فحشا باشد.12 ـ وجود فضای یأس و ناامیدی در میان جوانان ایران: با میزان 60% جمعیت زیر 30 سال دارای جوانترین جمعیت در جهان نسبت به کل جمعیت می باشد. در حالی که میزان جمعیت زیر 30 سال در آلمان 18% می باشد، جوانان ایران چشم انداز امید بخشی برای آینده ندارند، این فضای یأس و ناامیدی و سرخوردگی موجب بروز اعتیاد خودکشی و فحشا می شود.13 ـ تجاوز نزدیکان یا محارم: 11% از دختران روسپی توسط پدر، برادر یا دائی و عمو مورد تجاوز قرار گرفته اند.عوارض و پیامدهای فحشا افزایش روز افزون فحشا بر اساس عمواملی که ذکر گردید موجب پدید آمدن تأثیرات و عوارض مخربی بر نهاد خانواده و جامعه می شود که عبارتند از:1 ـ شیوع بیماری مرگ زای ایدز2 ـ شکستن تدریجی قبح فحشا 3 ـ صدور دختران به کشورهای هم جوار1 ـ شیوع بیماری مرگ زای ایدز: فحشا و اعتیاد عمده شیوع بیماری ایدز هستند و بریهی است که بیشترین قربانیان این بیماری را زنان فاحشه تشکیل می دهند.2 ـ شکستن تدریجی قبح فحشا: افزایش فحشا در دراز مدت موجب شکستن قبح فحشا می شود چنانکه در تایلند و هندوستان فحشا از آن چنان قبح اجتماعی برخوردار نیست و بعنوان یک حرفه شناخته می شود.اگر روند فحشا در کشورمان با همین شتاب گسترش یابد در آینده شاهد شکستن قبح فحشا خواهیم بود. قبح فحشا را نباید با مفاهیمی مانند تعصب، غیرت و ناموس پرستی مورد سنجش و قضاوت قرار داد بلکه باید از دیدگاه حقـوق بشر مورد قضاوت قرار داد و آنرا به عنوان هتک حرمت انسان تلقی کرد.3 ـ صدور دختران به کشورهای هم جوار: در سالیان اخیر باندهای اشاعه فحشا افزون بر عرضه فحشا در داخل کشور به انتقال دختران به کشورهای هم جوار مانند امارات متحدۀ عربی بویژه دوبی و ترکیه نیز مبادرت می ورزند حقارتهائی را که این دختران در این کشوره متحمل می شوند نشانگر زندگی دردناک هموطنان ستم دیده ما در دیگر کشورهاست، در روساهای جنوب خراسان و بلوچستان نیز دختران را به بهانه های ازدواج به کشورهای پاکستان می برند و آنان را در آنجا به فحشا وا می داردند.نتایج تحقـیقات آماری در سال 81 در مورد فحشااز سن 9 سال تا 13 سال 3%، از 13 سال تا 16 سال 38% تا 44% از زنان اعتراف کرده اند که به دلیل کمبود محبت از جانب خانواده به فحشا کشانده شده اند، 22% در کودکی مودر تجاوز قرار گرفته اند 11% توسط نزدیکان مورد تجاوز قرار گرفته اند، 25% دختران فراری بوده اند 95% دختران فراری پس از 24 ساعت وارد دنیای روسپیگری می شوند، 54% از شوهرانشان معتاد بوده اند، 12% شوهران آنان را مجبور به روسپیگری کرده اند 23% معتاد بوده اند، 1% تحصیلات دانشگاهی داشته اند، 11% دیپلمه بوده اند. طبق آمارهای فوق فـقر اعتیاد بیش از هم گسیختگی خانواده ها در فحشا نقش داشته اند.نگاهی پراکنده پیرامون فحشا در ایران امروزطبق گزارش خانم کامیلیا انتخابی فرد در سایت گویا نیوز در قبرستان بزرگ شهر قم در شبهای جمعه زنان تن فروش از مشتریان خود پذیرائی می کنند. این گزارش نشانگر آن است در ام القرای رژیم آن هم در مکانی مانند قبرستان فحشا بطور آشکار وجود دارد.ماجرای زندگی یکی از صدها هزار زن تن فروش را در ایران به عنوان یک زن ستم دیده مرور می کنیم.دخترک 9 ساله ای از پشت بام به مدرسه پسرانه ای که هم جوارشان بود نگاه می کرده پدر معتادش او را به همین جرم از پشت بام به کف حیاط پرت می کند که منجر به شکستگی استخوان های لگن، ساق پا و مهره ها می گردد و دخترک ناچار مدت 9 ماه از صندلی چرخدار استفاده می کرده در 12 سالگی به عقد مردی در می آید در 14 سالگی صاحب فرزند می شود، شوهرش او را مجبور به فروش هروئین و فحشا می کند و او را بارها با چاقو مجروح کرده که آثار آن بر بدنش وجود دارد در سن 18 سالگی به جرم فحشا به حکم سنگسار تعلیقی محکوم شده است.قتل های زنجیری زنان تن فروشدر ایران سالها زنان تن فروش آلوه بر درد و رنج و حقارتی را که متحمل می شوند و بارها نیز زندانی شده و در مواردی اعدام و یا وحشیانه سنگسار شده اند. در چهار مورد نیز به طور زنجیری به قتل رسیده اند که با آنها اشاره می کنیم، در سال 68 آموزگاری که دچار بیماری روانی بود 8 زن را در بیابانهای اطراف تهران و کرج به قتل رساند و کودک یکی از این زنان که همراه مادرش بود نیز به قتل رسید. مورد دوم خفاش شب نام گرفت که 11 زن را به قتل رساند و سپس جواهرات و پول های آنان را به سرقت می برد. خفاش شب در سال 78 اعدم شد. مورد سوم سعید حنایی بود که در شهر مشهد 19 زن را به قتل رساند. سعید حنایی هنگامی که اعضای خانواده اش در منزل نبودند زنان را به منزل برده و با روسری خود زنان آنان را خفه کرده زنانی که توسط سعید حنایی به قبل رسیدند در جاده کمربندی شهر مشهد در حلــبی آبادها زندگی می کردند و اکثراً معــتاد بوده اند. بعد از این قتل ها هنگامی که یک خبرنگار برای تهیه گزارش به زاغه یکی از این زنان مراجعه می کند فرزند یکی از زنان را مشاهده می کند که از فرط گرسیگی در حال خوردن پلاستیک است. سعید حنایی انگیزه خود را پاک کردن جامعه از فساد اعلام کرده بود. به همین مناسبت آیت الله خزعلی از او به عنوان یک انسان غیرتمند یاد کرده بود. سعید حنایی در سال 81 اعدام شد.چهارمین مورد یک مرد افغانی است که پنج زن را به ساختمانهای نیمه تمام برده و آنها را به قتل می رسانده. محاکمه این مرد افغانی از فروردین 84 آغاز شده است .در قتل عام این زنان که ستمدیده ترین و فراموش شده ترین قربانیان این نظام هستند اشکی ریخته نشد، مراسمی بر پا نگردید و اعتراضی شنیده نشد. اگر پدیده فحشا و دیگر نابسامانی های اجتماعی در آینده با همین روند ادامه یابد و انسانها در اشکال گوناگون تحقیر شده هویت و شخصیت انسانی، اجتماعی و جـقوقی شان پایمال گردد در آینده با صدها هزار شاید میلیونها انسان روان پریش، افسرده، پرخاشگر، الکلی، معتاد و تبهکار روبرو خواهیم بود.اما خطرناک ترین آسیب دیدگان اجتماع آنانی هستند که می خواهند کمبودها، حقارت ها، و سرخوردگی ها خود را با انتقام از مردم تلافی می کنند که نمونه آن مجموعه کارگر کوره پزخانه و قاتل 22 کودک در پاکدشت بود، محمد بیجه فروردین 84 اعدام شد. در دادگاه اعلام کرد که خود بارها در کودکی و نوجوانی موردتجاوز قرار گرفته و حاصل زندگی بیست و پنج ساله اش حقارت بود و تهیدستی.خاتمه دادن به پدیدۀ فحشا در شرایط کنونی جهان و به علت فـقدان مناسبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی عادلانه امکان پذیر نیست، اما در یک نظام دمکراتیک با اتکا به عدالت اجتماعی و یک برنامه ریزی تربیتی و فرهنگی گسترده می توان از گسترش آن جلوگیری و حتی آن را محدود کرد و گروه کثیری از این زنان بویژه کودکان و نوجوانان را به آغوش خانواده و جامعه باز گرداند و به درد و رنج و حقارت و ستمی که همنوعان ما بر دوش می کشند پایان بخشید
0 Comments:
ارسال یک نظر
<< Home